Wednesday, March 16, 2011

Islamic Communication Ethics

Perkataan etika ni sebenarnya berasal dari perkataan yunani iaitu ethos, yang bermaksud watak atau adat. Etika adalah suatu cabang falsafah tentang pandangan dan persoalan dalam bidang moral dan  diungkap dalam bentuk moral seperti baik, buruk, jahat, suci, memalukan, bertanggungjawab dan banyak lagi lah. Etika ni jugak merupakan satu penyelidikan falsafah tentang kewajipan manusia serta tentang yang baik dan yang buruk. Shortly, etika adalah falsafah tentang amalan dan norma-norma hidup manusia [Abd Latif, 157].

So Islamic communication pon ada ethics dia jugak yang terdiri daripada: 


  • Pertama: qaulan sadida (al- Nisa' : 9), yang bermaksud pesan harus jujur and benar. Senang cerita segala apa yang kita sampaikan dekat orang lain haruslah jujur dan benar without di tokok tambah sdengan idea sendiri.
  • Kedua: qaulan ma'rufa (al- Nisa' : 5) iaitu menyeru kepada kebenaran dan kebaikan.
  • Ketiga: qaulan baligha (al- Nisa' : 63). Makna dia informasi yang disampaikan kepada public mestilah guna ayat2 yang boleh meninggalkan kesan kepada jiwa seseorang. Sebab nya kata2 ni lah alat semula jadi yang paling bagi effect yang mendalan.
  • Keempat: qaulan maisura (al- Isra' : 28) bermaksud information yang disampaikan hendaklah merupakan ucapan yang layak dan baik untuk dibicarakan.
  • Kelima: qaulan karima (al- Isra' : 23) meaning dia informasi have to be words yang mulia. Ini termasuklah menjauhkan diri daripada mengumpat, mengeji, membuat, membuat fitnah, mengadu domba, bongkak, sombong dan takbur.
So to conclude bila all this 5 ethics dijadikan guideline dalam berkomunikasi, it would avoid us from misinterpret maklumat and aberrations yang maybe could destroy our cultures and countries.

0 comments:

Post a Comment