Monday, January 17, 2011

komunikasi islam, sumbernya dari mana?

Dalam dunia ni semua benda datang daripada sumber.Kalau tak ada sumber maka tak ada lah sesuatu benda. Contohnya, pokok. Pokok datang daripada sumbernya iaitu biji benih. Kalau tak ada benih mana boleh pokok tu tumbuh sesuka hati kan? Haha. Sama lah jugak prosesnya dengan komunikasi. 

Macam yang kita semua tahu, komunikasi ni adalah cara untuk kita share, inform, persuade orang lain tentang sesuatu benda. Tapi dalam islam communication ni ada limitnya. Allah sendiri telah turunkan dalam Al- Quran supaya kita jangan cakap benda- benda yan tak elok such as memfitnah, mengumpat, menjatuhkan maruah dan mengaibkan orang lain. Cakap pasal benda yang tak berfaedah macam orang indon kata "omong kosong" or in malay nya perbualan yang membuang masa ni pon tak payah.Useles.

Berbalik kepada main topik kita, komunikasi dalam islam ni harus lah ada dia punya sumber- sumber yang tersendiri. Kalau tak mesti mulut orang islam ni 'lazer- lazer' and celupar belaka.Sebab tak tau mana yang boleh dijadikan topik perbualan dengan yang tak boleh. Al- Quran Nur Karim adalah sumber yang first sekali menjadi rujukan kepada semua umat islam tentang isu komunikasi ni. Bukan pasal komunikasi je, semua benda yang kita curious nak tahu ada dalam Al- Quran. Jadi kalau nak tahu kena lah rajin - rajin baca Al- Quran ye. Haha


Salah satu ayat Al- Quran tentang komunikasi.
"Kamu semua adalah sebaik- baik umat yang di utuskan kepada manusia dengan mengajak manusia supaya berbuat ma'ruf dan mecegah kemungkaran".
(ali- Imran : 110)

Next is al- Sunnah sebagai Amali or praktikal or model operasi and last sekali adalah ijtihad, qias dan ijmak para ulamak yang merupakan penerus pengembangan model komunikasi Rasulullah S.A.W. Islamic communication ni bersifat universal and memang coverlah dari semua aspek kehidupan kita sebagai umat Islam.

So kepada saudara and saudari seIslam saya ni, jagalah bahasa and cara kita communicate dgn orang lain.
 'Bahasa menunjukkan bangsa'. Jangan nak main 'sembur' je orang lain. Allah S.W.T tak suka and berdosa pulak tu. Pandai- pandai lah ye... Sekian, assalamualaikum.

0 comments:

Post a Comment